Milyen szükséges változásokat jelent ez egy vállalkozás életében?

Mit jelent ez pontosan? Mi lesz megszokott Analytics riportokkal?

2023. július 3-tól a normál Universal Analytics-tulajdonok nem fogják feldolgozni az adatokat. A Universal Analytics-jelentések 2023. július 1-je után is megtekinthetőek lesznek egy ideig. Az új adatok azonban csak a Google Analytics 4-tulajdonokba fognak bekerülni.

Összegyűjtöttük mire figyelj cégtulajdonosként:

1. Mi változik 2023.07.01-től pontosan?

A Google Analytics 4 a Google új generációs mérési megoldása, felváltja a Universal Analytics szolgáltatást. 2023. július 1-től. A Universal Analytics-tulajdonok nem fogják fogadni az adatokat. Ha még a Universal Analytics szolgáltatást használod, javasoljuk, hogy minél előbb kezdd meg a Google Analytics 4 használatára való áttérést, mert az eddig megszokott Analytics fiókokba le fog állni az adatküldés, ezek az Analytics tulajdonok nem fognak további adatokat fogadni. 2023.július 1. után az új GA4 típusú tulajdonok lesznek elérhetőek az analytics.google.com-on.

2. Eltűnnek az UA riportok is 2023.07.01-én?

Az Universal Analytics fiókokban egy ideig még olvashatóak lesznek az adatok. Nincs egyelőre arra vonatkozó információnk, hogy ezeknek a fiókoknak mikor szűnik meg az elérhetősége. Ha most azonnal elkezded a GA4 fiókbeállításokat, akkor egyszerre férsz hozzá a Google Analytics 4 új funkcióihoz, új riportjaihoz és használhatod a Universal Analytics fiókodat  a korábbi adatok elemzésére.

3. Mik a fő különbségek az UA és GA4 között?

  • Míg a Universal Analytics mérési modelljének az alapja az oldalmegtekintés és a session volt, addig a GA4 mérési modellje már Eseményeken (Eventeken) és paramétereken alapszik. Így a Google Analytics 4-ben már az oldalmegtekintés is egy Event-nek számít.
  • Az Universal Analytics sessionben gondolkodik, ami azt jelenti, hogy adott felhasználó az oldalon interakciókat csinál (kattint, olvas, görget, stb), azt az UA session-ként értelmezi, azaz fél óra inaktivitásig (timeout) minden adat pontot egy session-be rak. Ha többször jön egy nap a user, akkor ezekből a látogatási adat pontokból csinál halmazokat és ezt hívja session-nek. 

A konverziót is session-höz társítja: Például ha 5-ször töltötte ki ugyanazt a formot valaki adott idő alatt, akkor azt egy konverziónak számolja, mert az adott session alatt történt. Ez minden metrika alapja. (A session félóra inaktivitást követően (time out) vagy éjfélkor vagy a kampány paraméterek megváltozásakor zárul)

  • A GA4 adatmodellje a fentiekkel szemben eseményekre és paraméterekre alapozott. Mivel ingyenes Bigquery Integráció jár a GA4-hez, az események és paraméterek alapján tetszőlegesen tudunk session fogalmat meghatározni és az adott üzleti modellhez igazítani. 
  • Megváltozik a felhasználói felület. A megszokott standard riport template-ek nagy része nem lesz már elérhető, a rendszeresen vizsgálni kívánt adatokra egyedileg kell riportot készíteni pl. Google Data Studio segítségével vagy custom riportokkal a felületen. 
  • A Google Big Data eszközéhez beépített integrációt kínál az új felület, ez a Big Query export. Ebben tárolhatóak el az egy év két hónapnál régebbi adatok. A standard riportok 14 hónapnál később is elérhetőek. A Big Query-ben a lekérdezések és tárolt adatmennyiség után is fizetsz. Kredittel rendelkezhetsz, ugyanakkor több évnyi adat tárolása és riportolása a későbbiekben már biztosan adott összegbe kerül majd. 
  • Megjelenik az enhanced measurement: egy sor oldalon belüli eseményt automatikusan mérni fog az új követőkód (pl: scroll, pdf letöltés, videó megtekintés, linkek kattintása, kereső használata etc.) Ezeket korábban külön Google Tag Manager-ben kellett konfigurálni.
  • A Google Analytics 4 által kínált adatmodell egyik célja, hogy az applikációk és weboldalak mérése azonos séma szerint és ennek köszönhetően egy tulajdonon belül működjön. Ennek feltétele volt az újfajta adatmodell létrehozása, mert egy applikáció és egy weboldal eltérő adatokat produkál. 
  • Prediktív mutatók megjelennek, amelyekből a Google Ads-ben prediktív közönségeket lehet képezni:
    • vásárlási valószínűség: „Annak valószínűsége, hogy egy olyan felhasználó, akik az elmúlt 28 napban aktív volt, végre fog hajtani egy megadott konverziós eseményt”
    • lemorzsolódás (churn) valószínűsége: „Annak valószínűsége, hogy egy olyan felhasználó, akik az elmúlt 7 napban aktív volt az alkalmazásban vagy a webhelyen, nem lesz aktív a következő 7 napban.”
    • bevételi előrejelzés: „A következő 28 napban várható olyan bevétel, amely egy, az elmúlt 28 napban aktív felhasználó által végrehajtott összes vásárlási konverzióból származik.”

4. Hogy néz ki egy ilyen új Google Analytics 4 fiók a korábbihoz képest?

Első ránézésre is láthatjuk, hogy az Universal Analytics felülete már az elérhető menük számában eltér.  Az átállás után az üzleti céloknak megfelelően általad kialakított új riportok teszik majd lehetővé az adatok elemzését. 

UA-GA3-nézet

5. Mi történik az átállás után UA fiókban lévő adatokkal?

 Az UA fiókokban egy ideig még olvashatóak lesznek az adatok. Nincs egyelőre arra vonatkozó információnk, hogy ezeknek a fiókoknak mikor szűnik meg az elérhetősége. Viszont ha szeretnéd az adataidat saját magad tárolni, érdemes a fiókod adatait exportálni valamilyen szerver oldali adattárolási eszközzel (pl.: Bigquery, Amazon Redshift, stb), hogy garantáld a historikus adatok elérhetőségét. 

6. Google Analytics 4 szolgáltatásra való átállás miként érintheti a Google Ads-kampányokat?

Ha használsz Analytics alapú célközönségeket, ezeket létre kell hoznod GA4-ben is. Ha Analytics alapú célokat mérsz Google Ads-ben, ezeket is le kell generálni GA4-ben. Itt vigyázz, hogy ne importáld ezeket a célokat addig, amíg át nem állsz GA4 alapú mérésre teljesen, mert párhuzamosan az UA célokkal mérve duplázza a célteljesülések számát, ami befolyásolhatja az automata beállításokat a Google Ads-ben. 

Így például a konverzióoptimalizáló funkciót.  Tegyük fel, hogy 3000 Ft-ot adunk egy feliratkozásért úgy, hogy 50 db célteljesülést jelent havonta. Ha ugyanazt a célt megkapja a GA4-ből és az UA-ból is, akkor az együtt már 100 célteljesülést jelent, így feleannyi költséget fog erre bidelni, mert úgy érti, hogy megduplázódott a konverziók száma. 

7. Meg tudom oldani analitikus segítsége nélkül is az átállást?

Amennyiben expert vagy a mérés beállításokban, és rutinosan eligazodsz a Google Analyticsben, akkor valószínűleg az új verzióra átállást is meg fogod oldani, vagy már nagy valószínűséggel el is kezdted az új riport template-ek beállítását. Fontos, hogy az alábbiakra mindenképp figyelj! 

  • Készíts mérési tervet, amiben összegyűjtöd a mérni kívánt eseményeket és paramétereket az oldaladon/appon.
  • Ahol lehet használd a Google által javasolt eseményeket és paramétereket az e-commerce adatok rögzítésére. Eddig a visszafordulás arányából következtethetünk arra, mennyire érdekli a látogatókat az adott tartalom.
  • Készíts alapos dokumentációt, hogy milyen eseményeket mérsz az oldalon, ne próbáld “fejben tartani” a setupot!
  • Ha van appod is, figyelj, hogy azonos elnevezéssel fussanak a hasonló események, hogy tényleg ki tudd használni a GA4 előnyeit és egy tulajdonnal tudd mérni az appot és a webet.

Ha mégsem vagy otthon a mérési rendszerek megfelelő beállításában, akkor mindenképp bízd kvalifikált szakértőre, mert a megfelelő beállításokon múlik, hogy pontos adatokra alapozott riportjaid legyenek.

Ajánlott GA4 események

9. Milyen előnye van, ha a GA4 mérési rendszerét használom?

Flexibilitás:

  •  A saját üzleti modelledre tudod alakítani a mérést, az eddigi szűkös eseménynév + 3 fix paraméterrel rendelkező események helyett most 25 a maximális esemény paraméter. Ezzel gyakorlatilag bármilyen kivételes üzleti modell és website mérése lehetséges a GA4-el, míg a GA3 leginkább az e-commerce modellre volt kalibrálva. 

Konzisztencia

  •  Az új GA4-es tulajdonok applikációk és weboldalak mérését egyaránt lehetővé teszik azonos GA tulajdonban, és köszönhetően az események azonos struktúrájának az applikációkban és a weben, a két platformon azonos mérési pontokat tesz lehetővé az új analytics. Ennek előnye, hogy az  eszközök közötti mérésekre és a user journey elemzésére több lehetőséget ad a GA4.

A sessionök nem tűntek el

  • Aki megszokta és ragaszkodik az adatok session alapú riportolásához és elemzéséhez annak jó hír, hogy a GA4 megtartotta a session fogalmát, és elérhetőek session alapú metrikák a riportolásában.

10. Ha megrendelem tőletek a GA4 mérési rendszer beállítást, akkor ti megoldjátok az átállást?

Amennyiben szerződött partnerek vagyunk, a GA4 migrációt az Online Capital Investments Kft. analitikusa már elkezdte. A célunk az ugyanis, hogy egy évvel az átállás előtt már legyen működő Google Analytics 4-es mérés minden ügyfelünk fiókjában. Ha még nem vagy szerződött partnerünk, akkor a GA4 audit szolgáltatásunkat az alábbi gombra kattintva éred el.

11. Hogyan lehetünk mi is szerződött partnerek?

Hosszú távú együttműködésünket minden esetben megelőzi a Market&Business Insight néven ismert piackutatás. Megvizsgáljuk, hogy a piacvezetői cél elérése, vagy a státusz megtartása reális elvárás-e és megnézzük, hogy azt milyen eszközökkel lehet biztosítani a te esetedben.

A fentiek tükrében felmérjük, hogy milyen emberi és anyagi erőforrásokat kell mozgósítanunk ahhoz, hogy piacvezetővé válj vagy az maradj, a tanulmány eredményét pedig egy két órás személyes találkozón beszéljük át. 

Ha a piackutatás alapján mindketten úgy látjuk, hogy együttműködésünk hosszú távon fenntartható lesz, akkor befektető partnerként a teljes csapatunk kapacitását a közös célok megvalósítására fordítjuk. 

12. Ha eddig sem volt beállítva jól a Google Analytics fiókom, akkor várjunk inkább az átállásig, vagy csináljuk meg most?

Ha még nem volt Analytics fiókod, mielőbb kösd össze a weboldalad, és állítsd be a GA4 fiókot. Ha eddig sem volt adatod az Universal Analytics-ben, akkor nem sürget az átállás, de a GA4-ben már a pontos és valós adatok elemzése elengedhetetlen feltétele az eredményesen működő vevőszerző folyamatoknak. 

Meglévő Universal Analytics fiók esetén érdemes mielőbb beállítani a GA4 méréseket is, hogy párhuzamosan láthasd a két felületet. A későbbiekben a korábbi adatok nem lesznek importálhatóak, illetve fontos az is, hogy például a prediktív mutatók működéséhez szükséges nagy adatminta mielőbb létrejöjjön. 

Ha már van a cégnek mobil alkalmazása, vagy legalább tervben van egy app fejlesztése, kiemelten fontos a GA4 beállítása, tekintettel arra, hogy a legfontosabb újdonsága az applikációs forgalom és a webes forgalom együttes elemzése.